اقتصاد ایران: فرصت رشد یک تریلیون دلاری؟


1402/06/14

دسترسی سریع


اقتصاد ایران: فرصت رشد یک تریلیون دلاری؟

  عصری جدیدی برای اقتصاد ایران آغاز شده است. در پی کاهش تحریم های بین المللی در ژانویه 2016، ایران که تا این زمان در خود اتکایی نسبی به سر می برده و از روابط گسترده ای با کشورهای غربی برخوردار نبوده، بار دیگر خواهد توانست پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی تجدید کند. انتظار رشد سریع اقتصادی در بین دولت ایران، افراد عادی، و جوامع تجاری داخلی و بین المللی در حال افزایش است.
  • با خروج از دوران تحریم ها، ایران قادر خواهد بود رشد آینده خود را بر مبنای شش توانمندی اصلی پایه ریزی نماید.
  • ذخایر عظیم نفت و گاز ایران، محرک های اساسی برای رشد اقتصادی هستند. اما این کشور دارای بخش های متعدد دیگری نیز هست که پتانسیل کمک به رشد تولید ناخالص داخلی و اشتغال را دارند.
  • براساس رویکرد خرد به کلان ما که تصویری جامع از تحلیل بخش به بخش ایجاد می کند. ایران پتانسیل رشد یک تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی و ایجاد 9 میلیون شغل را تا سال 2035 دارد. این امر معادل نرخ رشد اقتصادی سالانه 3/6 درصدی بر مبنای نرخ ارز حقیقی است که پیش بینی شده این نرخ طی دو دهه آینده به تدریج افزایش یابد. چنین رشدی مستلزم سرمایه گذاری حدود 5/3 تریلیون دلاری است و تولید ناخالص داخلی جهان را بیش از یک درصد افزایش می دهد.
  • برای تحقق این فرصت ها، ایران نیاز به این موارد دارد:
.
بهبود بهره وری و ارتقای زیرساخت های صنعتی به گونه ای که اقتصاد بهتر بتواند سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، فناوری های نو و روش های نوین مدیریت را جلب و جذب نماید؛ یک نظام مالی که به طور کارا، پس انداز ها را به سمت سرمایه گذاری مولد هدایت کند و به خوبی با نظام های بین المللی ارتباط برقرار نماید.
  • در کنار بنگاه های ایرانی، شرکت های بین المللی هم نقش مهمی در تقویت و ایجاد رقابت پذیری جهانی در اقتصاد ایران دارند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی در دوره تحریم ها وجود نداشت، اما در حال حاضر جریان آن مجددا در حال آغاز است.
  • تحقق فرصت های ایرانی برای رشد و ارتباط مجدد کامل آن با اقتصاد جهانی، مستلزم زمان و تلاش چشمگیر است. تمام تحریم های بین المللی لغو نشده اند، و دولت ایران درحالی که قصد خود برای اصلاحات گسترده را بیان می کند، باید به این اصلاحات سرعت بخشد.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved