کاربرد اینترنت در تحقیقات بازاریابی

1402/06/14

دسترسی سریع


اینترنت و کاربرد آن در تحقیقات و مزایای آن

تحقیقات بازاریابی به دلایل متعددی انجام میگیرد؛ برای مثال، زمانی که یک سازمان به ارزیابی کیفیت استراتژی کنونی خود نیاز دارد تا بتواند مشکلات محصول خود را شناسایی کند و یا در راستای تعیین سود بالقوه، محصولی جدید از تحقیقات بازاریابی استفاده میشود .

اینترنت ابزاری است که میتوان از آن برای تقویت و تکمیل تکنیک­ها و فرآیندهای تحقیقاتی استفاده نمود و حتی میتوان آن را جایگزین شیوه­ها و فرآیندهای سنتی و قدیمی کرد.

کاربرد اینترنت در تحقیقات مزایایی دارد. برای مثال، اینترنت قابلیت جمع آوری اطلاعات و داده­های مختلف را در طیف گسترده­ای از پایگاه­های اطلاعاتی به ما عطا میکند. همچنین، استفاده از اینترنت امکان به روز کردن پایگاه­های دانش را با سرعت بالا ایجاد میکند. همچنین، از طرف دیگر با ادغام نتایج حاصل از تحقیقات، در فرآیند تصمیم­گیری به تصمیم­گیران کمک میکند. نمودار ( ۱-۵ ) نشاندهنده مزایای مختلف اینترنت در تحقیقات بازاریابی است .

اینترنت و کسب اطلاعات

تحقیقات بازاریابی که از سوی سازمان­ها انجام میگیرد، مسئله گراست. سازمان­ها از یک سو به توسعه استراتژی تولیدی تمایل دارند و از سوی دیگر، با محدودیت منابع برای توسعه دانش مواجه هستند.

هستند. براین اساس ، طبیعت مساله گرا بودن تحقیقات بازاریابی ارزش کاربرد اینترنت را به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات بازار افزایش داده است. محققان بازاریابی همواره به دنبال جستجوی اطلاعات مناسب مربوط به موضوع خود، از میان طیف گسترده ای از اطلاعات هستند. در همین راستا، اینترنت با رشد سریع موجود و با ویژگی دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی، جایگاه بالایی را در تحقیقات کسب کرده است. ابزارهای جستجویی که در اینترنت وجود دارد، تنها با جستجوی واژه کلیدی اطلاعات پیرامون آن موضوع را در اختیار محقق قرار می دهد. بنابراین، در تحقیقات بازاریابی، بررسی مساله ای ویژه با توانایی جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت بسیار آسانتر شده است. همچنین تحقیق در عملیات در این خصوص می تواند به خوبی به شما کمک کند.

اینترنت و سازماندهی اطلاعات

بازارها پویا هستند. این بدین معناست که پیشرفت های تکنولوژیک قادر به توسعه محصولات هستند. بعلاوه تغییرات اجتماعی بر روی مطلوبیت محصولات موجود تاثیر می گذارد. این بدین معناست که سلیقه مشتریان و ترجیحات آنها در طول زمان تغییر می کند. این فرآیند چالش هایی برای فعالان بازار و نیاز به تحقیقات بازاریابی با وجود اطلاعات قابل اطمینان و بهنگام را برای فرآیندهای تصمیم گیری در این زمینه ایجاد کرده است.

اینترنت امکان به روز کردن پایگاه های دانش و اطلاعات موجود را برای پاسخ به سوال های مربوط به این موضوع فراهم کرده است. قابلیت دسترسی به هزاران پایگاه اطلاعاتی در هر لحظه از زمان بدین معناست که در زمینه تحقیقات بازاریابی توانایی کسب اطلاعات به روز وجود دارد.

اینترنت و کاربرد اطلاعات

در زمانی که یک محقق دسترسی به اطلاعاتی دارد که می تواند به سوال های تحقیقاتی او پاسخ دهد، مرحله بعد کاربرد این اطلاعات در تصمیم گیری است. اطلاعات در زمینه تحقیقات بازاریابی می تواند از طرق مختلفی حاصل شود؛ از ارتباط مستقیم گرفته تا جستجوهای اتوماتیک و استفاده از مراکز اطلاعاتی الکترونیکی، سیستم اطلاعات بازاریابی اغلب به عنوان MIS خلاصه می شود و ترکیب شیوه ها و ابزارهای مورد نیاز برای جمع آوری، سازماندهی و ادغام منابع داخلی و خارجی اطلاعات در راستای اهداف استراتژیک بازاریابی است.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved