پیش زمینه ای از مدیریت در کسب و کار

1402/06/14

دسترسی سریع


سمینار-کسب-و-کار

1.تعریف کسب و کار

تعاريف متفاوتي از کسب و کار وجود دارد. در واژه نامهي آکسفورد کسب و کار به منظور خريد و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامهي لانگ من کسب و کار به صورت فعاليت پول در آوردن و تجارتي که از آن پول حاصل شود، درنظر گرفته ميشود.

اگر بخواهیم ساده تر به بیان آن بپردازیم، کسب و کار عبارت است از حالتی از اشتغال و به طور کلی شامل فعاليتهايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر ميگيرد.

بنابراين با توجه به تعاريف ياد شده مي توان پی برد که کسب و کار با خريد و فروش کالاها، توليد کالاها يا عرضه ي خدمات، به منظور به دست آوردن سود،سر و کار دارد.

2.ويژگيهاي کسب و کار

با توجه به تعاريف کسب و کار، ويژگيهاي کسب و کار، عبارتند از:

  1. فروش يا انتقال کالاها و خدمات براي کسب ارزش
  2. معاملهي کالاها و خدمات
  3. تکرار معاملات
  4. انگيزهي سود (مهمترين و قدرتمندترين محرک ادارهي امور کسب و کار)
  5. فعاليت توأم با ريسک. کسب و کار، هميشه بر آينده متمرکز است و عدم اطمينان، ويژگي آينده است. از اين رو، همواره کسب و کار، توأم با ريسک است.

3. اهداف کسب و کار

باور عمومي اين است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادي است، در حالي که اين امر، واقعيت ندارد. آرويک معتقد است همان طور کهانسان تنها با هدف خوردن زندگي نميکند، تنها هدف کسب و کار هم، کسب سود نيست. بنابراين، کسب و کارها هم داراي اهداف اقتصادي اند و هماهداف اجتماعياند.

4. انواع كسب كار

4-1- كسب و كار خانگي

4-2- کسب و کار اينترنتي

اين نوع کسب و کار جديد بوده و با پيدایش کامپيوتر ، اينترنت، و توسعه جامعه خدماتی به عنوان يکی از سريع ترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجمدر عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.

کسب و کار اينترنتی به فروش محصولات يا خدمات در اينترنت گفته می شود. اين نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت کرده است.

خريد و فروش اينترنتی به کوچکترين کسب و کارها نيز اين امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزينه دسترسی پيداکنند. امروزه بيش از 900 ميليون نفر در سطح دنيا از اينترنت استفاده می کنند. 69 درصد از اين جمعيت، در طول 90 روز، دست کم يک خريد از اينترنتداشته اند.

يک سايت اينترنتی، تنها برای فروش محصول يا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد.

4-3- کسب و کار روستايي

در حال حاضر توسعهی روستايي بيش از پیش با پديدهی كارآفريني سرو كار دارد. مؤسسات و شخصيتهاي رواج دهندهی توسعهی روستايي، كارآفريني را به منزلهی يك مداخلهی راهبردي ميدانند كه مي تواند فرايند توسعهی روستايي را تسريع بخشد اما به نظر ميرسد كه همگي آنها بر نياز به گسترش بنگاههاي اقتصادي روستايي نيز توافق دارند. آژانسهاي توسعه، كارآفريني روستا را به عنوان يك نيروي اشتغالزاي بزرگ، سياستمداران آن را همچون يك راهبرد كليدي براي جلوگيري از ناآرامي در مناطق روستايي، و كشاورزان، آن را وسيله اي براي بهبود درآمد خويش ميدانند.به اين ترتيب، كارآفريني از نقطه نظر تمام اين گروهها به عنوان وسيلهاي براي بهبود كيفيت زندگي فردي، خانوادگي و اجتماعي و ابزاري براي تثبيت اقتصاد و محيطي سالم تلقي ميگردد.

4-4- کسب و کارهای خانوادگی

هما نطور که از اسم آن پیداست ،کسب و کار خانوادگی يک نوع کسب و کار است که صاحبان آن با هم خويشاوند و فاميل باشند. به عبارت ديگر به کسب و کارهايی گفته می شود که افراد يک خانواده و خويشاوندان اقدام به تشکيل کسب و کاری می نمايند. اين نوع کسب و کار ها را می توان در بسياری از کشورها همچون ايتاليا مشاهده نمود.

اغلب ميان دو واژه «خانواده» و «كسب و كار» نوعي تضاد و دوگانگي وجود دارد، در حالي كه اين مفاهيم به عنوان دو زير سيستم از يك ابر سيستم به نام اجتماع و جامعه هستند كه در اثر ارتباطات و تاُثيرات متقابلي كه بر روي يكديگر مي گذارند تشكيل يك نظام كلي تر را به نام "كسب و كار خانوادگي" (فاميلي) مي دهند. برخي ديگر نيز براي تعريف اين مفهوم به مباحثي چون بينش و هدف يك شركت و يا يك كسب وكار خاص اتكا نموده اند و بهموضوع از اين منظر نگريسته اند. نهايتاً اينكه تئوري مشهور مبتني بر منابع (RBV) بدين منظور يك شركت و يا كسب و كار خاص را بر اساس دسته بنديمنابع موجود آن (دانش ، مواد ، سرمايه ، نيروي انساني و ...) تعريف و تقسيم بندي مي نمايد.

5. فعاليتهاي كسب وكار(1.کسب و کار خدماتی 2.کسب و کار تولیدی)

5-1- کسب و کار خدماتی

شامل فعاليت هايی است که برای انتقال کالاها و خدمات از مکان توليد به محل مصرف، ضروری اند. بنابراين، خريد و فروش کالاها و خدمات و تمام فعاليتهايی را که انجام معادله را تسهيل می کنند(انبارداری، درجه بندی، بسته بندی، تامين مالی و...)شامل می شوند. کسب و کار خدماتی، کسب و کار تجارتی را نيز شامل می شود و به انجام آن کمک می کند. وظيفه ی اساسی کسب و کار خدماتی، برداشتن موانع فردی، مکانی، زمانی، مبادلاتی، دانشی و غيره است و جريان آزاد کالاها و خدمات از توليد کننده به مصرف کننده را فراهم می سازد.

5-1-1- کسب و کار خدماتی

  • خدمات حمايتی
  • بانکداری
  • حمل و نقل
  • بيمه
  • انبارداری
  • بسته بندی
  • تبليغات
  • خدمات مستقيم
  • داخلی
  • هنری
  • بهداشتی
  • بيمه ای
  • ارتباطات

5-1-2- کسب و کار تجاری

در واقع، تجارت شاخه ای از کسب و کار خدماتی است. به تعبيری، وضعيت نهايی فعاليت کسب و کار، شامل خريد و فروش کالاها و خدمات است. کسب و کارهای تجاری رابر اساس اندازه و ميزان پوشش، به دو دسته ی اصلی تقسيم می کننند:

  • بر اساس اندازه و ظرفيت
  • عمده فروش
  • خرده فروش
  • بر اساس ميزان پوشش بازار
  • تجارت منطقه ای
  • تجارت ملی
  • تجارت بين المللی

5-1-3- كسب و كار بازرگاني

5-1-4- فناوري و اطلاعات

5-2- كسب و كار توليدي

 

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved