(نمودار رز) Rose plot

1402/06/14

دسترسی سریع


نمودار رز (Rose Plot) شکلی دیگر  از نمودار دایره ای (Pie Chart) است.

همانطور که اشاره کردیم نمودار رز به نوعی نمودار دایره ای محسوب می شود و همچنین این یک نمودار هیستوگرام زاویه ای نیز هست . این نمودار با عنوان گل رز نیز بکار برده می شود . نمودار هایی با اسامی wind rose ، Angle histogram plot و polar plot نیز در این دسته قرار میگیرند .

برای هر دو نمودار ها (دایره ای و رز )، ما باید K نقاط داده را که در آن هر نقطه نشان دهنده یک فرکانس یا شمارش است را در نظر بگیریم.  از نمودارهای دایره ای و رز  ، هر دو  از بخش های یک دایره برای انتقال مقدار در آن قسمت استفاده می شود . نمودار دایره ای از یک شعاع مشترک و متفاوت زاویه مرکزی با توجه به داده ها استفاده می کند . بدین منظور زاویه متناسب با فرکانس است. بنابراین اگر نقطه i ام را در نظر بگیریم X تعداد  و N تعداد کل است،  برای بدس ت آوردن زاویه i ام از  360 * (X / N) ااستفاده می کنیم . برای نمودار رز، زاویه ثابت است (به عنوان مثال،  k تقسیم بر 360 شده توسط تعدادی از گروه ها) و آن  ریشه مربع شعاع است که متناسب با داده ها می باشد.

استفاده از یک زاویه مشترک در نمودار گل رز ابزاری قدرتمندی است که به ما اجازه می دهد تا به راحتی  دنباله ای از نمودار های رز (به عنوان مثال، قسمت های متناظر در نمودار های مختلف رز  همیشه در موقعیت مناسبی هستند) . به طور خاص، این باعث می شود نمودار رز یک روش موثر برای نمایش داده ها در جداول احتمالی باشد . (2000)  مورد خاص از جداول  2*2 به نمودار چهار تایی اشاره می کند. همانطور که با حالت کلی، استفاده موثر از ایننمودار  است که مابه راحتی میتوانیم  دنباله ای از جداول  2*2 مرتبط را با استفاده از دستور Dataplot،نمودار های چندگانه (MULTIPLOT) از نمودار های  رز و یا نمودار چهارتایی در یک صفحه تولید کنیم .

به عنوان یک نکته جالب تاریخی، Wainer اشاره می کند که نمودار های رز به وسیله ی فلورانس نایتینگل توسعه یافت ، که او آنها را با عنوان  coxcombs معرفی می کند.

رز نمودار هیستوگرام فراوانی دایره ای است که برای جهت داده استفاده می شود. نمونه هایی از این نوع داده ها شامل جهت باد، و یا مسیر جریان اقیانوس است.

به مثال زیر توجه کنید:

در این مثال کاربرد این نمودار را خواهیم دید. 121در این مثال، "گل سرخ" را نشان می دهد فرکانس وقوع جهت باد ثبت شده درایستگاه های هواشناسی در یک منطقه ساحلی فرضی، در طی یک دوره 1 هفته ای . زاویه بادفرکانس و یا شمارش در "20 درجه" قوس افقی در جهت گردش عقربه ساعت واقع بین نقطه ثابتی دایره شکلی، از 0-20، 20-40، 40-60 و   ... 320-240، 340-0 را نشان می دهد. فاصله شعاعی از مرکز نمودار فرکانس و یا تعدادی از ایستگاه های که ثبت داده شده است جهت باد، در یک بن 20 درجه داده شده است.

کاربرد 1. بررسی نمودار گل رز بالا، در جدول داده ها  در زیر آورده شده است.

jadval

کاربرد 2.ایجاد نمودار رز برای نشان دادن توزیع فراوانی بخاطر برخورد جهت ها از گسستگی ها .

داده ها در پایین ذکر شده، پایین را ببینید برای یک قطبی خالی بر نمودار گل رز برای ساخت خود از نمودار فرکانس استفاده کرده است. سازماندهی جهت های دایره ای شما به میزان 10 درجه افزایش یافته است. ایجاد یک لیست جدول شمارشهر جهت دایره ای ، تطبیق دادن تعداد گسستگی ها است که در هر  شکل دایره ای رخ می دهد. مقیاس شعاعی تان را بر حسب فاصله بر روی نمودار به طوری که بیشترین فراوانی را به طور کامل در فضای نمودار ثبت کند در نظر بگیرید.

222

 

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved