درباره نرم افزار آماريSPSS

1402/06/14

دسترسی سریع


SPSS

درباره نرم افزار آماريSPSS

هر پژوهشي در قسمت تجزيه و تحليل به جهت تبيين و بيان روابط و مدل هاي علي نياز به نرم‌افزاري دارد كه با اخذ اطلاعات و تركيبات آنها، قادر به ارائه گزارش و نمودارهاي لازم شود و با جمع‌بندي داده‌ها از لحاظ كمي و كيفي با استفاده از فرمول‌هاي متعدد آماري از رگرسيون و همبستگي گرفته تا مقياس سازي جهت پايايي و سازگاري دروني و تحليل متغييرها، پايايي پرسشنامه را معين كند و در خاتمه به خوبي به تحليل داده‌ها و تصميم‌گيري موفق نايل آيد.

Spssنرم افزاري تخصصي مربوط به علم آمار مي باشد كه شهرتي جهاني دارد. ابتدا اين نرم‌افزار جهت كاربرد در دانشگاه استانفورد شيكاگو طراحي شد ولي بعدها در پژوهش‌هاي بسيار زيادي در زمينه‌هاي موضوعي متعدد از جمله بازاريابي، علوم بهداشتي، مسائل مالي شركت‌ها، تعليم و تربيت و ... به كار گرفته شد در سال 1990 نسخة حرفه‌اي و در عين حال سادة آن طراحي گرديد.

طراحان اين نرم‌افزار يعني ناي(Nie) ، هول (Hull) و بنت (Bent) با تخصص‌هاي متفاوت اين نرم افزار را بر پايه استفاده در عمليات آماري طراحي نمودند تا داده‌هاي خام را به اطلاعات پردازش شده و مناسب براي تصميم‌گيري تبديل نمايند. بعدها اين نرم‌افزار به يك نرم‌افزار بين‌المللي تبديل شد و طراحان آن فهميدند كه طرح آنها چيزي بيش از يك روش مفيد براي تجزيه و تحليل داده‌ است و در واقع اين نرم‌افزار يك محصول پويا و ماندني است.

با اين نرم افزار مي توان روشها و آزمونهاي آماري را با دقت و سرعت انجام داد. جالب است اشاره شود كه نام اين نرم افزار، يعني Spss از حروف اول عبارت: «Statistical Package for Social Science» كه به معناي بسته نرم افزاري آماري براي علوم اجتماعی مي باشد برگرفته شده است. زيرا اين نرم افزار بيشتر با هدف كاربرد و استفاده از آمار و روشهاي آماري در علوم اجتماعي نوشته شده است اما در حال حاضر از اين نرم افزار براي تحليل و آناليز آماري مشاهدات و پرسشنامه ها و آزمايشات در تمامي رشته ها استفاده مي گردد. قابل ذکر است اخیرا شرکت تولید کننده نرم افزار, نام این نرم افزار را به  PASW   تغییر داده است.

با در اختيار داشتن اطلاعات و دانش آماري مربوط به آزموني كه مي خواهيم بر روي مشاهدات خويش پياده كنيم، مي توان از اين نرم افزار بهره برداري نمود.

به طور خلاصه بايد اشاره كرد كه براي كار با اين نرم افزار، داشتن اطلاعات مربوط به علم آمار، و همچنين مهارت استفاده از كامپيوتر در حد آشنايي با سيستم عامل ويندوز و نرم افزار Excel ضروريست. به طور كلي تحليلهايي كه با اين نرم افزار مي توان انجام داد شامل دو بخش عمده مي باشد: 1- توصيف مشاهدات، 2- استنباط آماري با استفاده از مشاهدات.

براي ورود اطلاعات، در ابتدا بايد داده ها و گزينه ها را به صورت كد گذاري شده تبديل نمود و سپس اعداد مربوطه را با نظم خاص خود تايپ نمود. پس از آن براي رسم نمودار از مشاهدات وارد منوي Graphs  شده و با انتخاب نوع نمودار، نمودار مورد نظر خويش را رسم مي نماييم. براي محاسبه آماره هاي توصيفي مانند ميانگين، واريانس، مد و ... و همچنين انجام آزمونهاي آماري وارد منوي Analysis مي شويم.

قابل ذکر است اين نرم افزار در هر حالتي خروجي مي دهد. بنابرين مهم صحت روش آماري آن مي باشد که نيازمند دانش آماري مي باشد.

 

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved