جمع آوری داده ها در تحقیق کیفی

1402/06/14

دسترسی سریع


هنگام آماده شدن و در حین جمع آوری داده ها محقق کیفی با موضوعات زیادی مواجه می شود. ممکن است لازم باشد محقق به طور رسمی به داده ها دسترسی پیدا کند و همچنین او باید در مورد نقش خود تصمیم بگیرد. آیا او می خواهد مشاهده گر صرف باشد یا مشاهده گر همراه یا مشارکت.

اِسمون گلد چهار درجه از مشارکت را پیشنهاد کرده است: مشاهده گر صرف، مشاهده گر توام با مشارکت، شرکت کننده توام با مشاهده و مشارکت کنندۀ کامل.

بنابراین مشارکت محقق را می توان به عنوان یک طیف در نظر گرفت که از مشارکت کامل تا عدم مشارکت امتداد دارد. مشاهده گر بدون مشارکت کسی است که مشاهده می کند اما در رویدادهای مورد مشاهده شرکت نمی کند.

چندین عامل سطح مناسب مشارکت را تعیین می کند. محقق کیفی علاقمند به حداکثر درک ممکن و آگاهی از جزئیات است و این مشارکت را تشویق می کند و همچنین بعضی از گروه ها مایل نیستند مشاهده گرانی را بپذیرند که متعهد بع ارزش های گروه خود نیستند و تنها را برای به دست داده های دقیق مشارکت یا تظاهر نمودن به عنوان عضو آن گروه است. هر دوی این عوامل مشارکت عمیق را به وجود می آورند.

از طرف دیگر، بعضی از گروه ها فعالیت هایی انجام می دهند که از دید محقق ممکن است غیرقانونی یا غیر اخلاقی باشد. اگر محقق در فعالیت غیر قانونی مشارکت کند خطر بازداشت و آبروریزی او را تهدید می کند.

اگر محقق در فعالیتی شرکت کند که به نظر آنها رفتار غیر اخلاقی است آنها باید اعمال خود را به خودشان و به دیگران توجیه کنند و به نحوی باید احساس گناه خود را توجیه و از بین ببرند.

در تصمیم گیری در مورد اینکه تا چه اندازه مشارکت بکند محقق باید بررسی کند که مزیت نزدیک شدن به داده ها به چه قیمتی حاصل خواهد شد. روش های جمع آوری داده ها شامل مشاهده، مصاحبه و جمع آوری و مرور اسناد مربوطه می باشد. در تحقیق کیفی ممکن است داده های جمع آوری شده بسیار حجیم باشند.

تصمیم مهم دیگری که محقق باید بگیرد این است که با آزمودنی های تحقیق تا چه اندازه صداقت داشته باشد. درجۀ رازداری نیز به صورت یک طیف است که از رازداری کامل گرفته تا شناسایی آشکار به عنوان یک محقق ادامه دارد.

در یک انتهای این طیف محقق به گروه ملحق می شود و وانمود می کند که یک عضو معمولی آن گروه است. اعضای گروه متوجه نیستند که آزمودنی های تحقیق هستند و ثبت مشاهدات به طور پنهانی انجام می گیرد.

تحت شرایط رازداری نسبی محقق ممکن است بعضی از اعضای گروه را در مورد تحقیق مطلع سازد. دربانان یا اشخاصی که به اعضا اجازۀ ورود به گروه می دهند، ممکن است از تحقیق آگاه باشند و از آنها خواسته می شود که به محققان اجازۀ ورود دهند. در عوض محقق اطلاعاتی که در مورد مسائل مشخص که ممکن است در ادارۀ آن مؤسسه کمک کند را به آنها می دهد.

امروزه محققان پایبند اصول اخلاقی حرفه ای هستند که آنها را مجبور می کند حداقل بعد از جمع آوری داده ها با ازمودنی خود صداقت داشته باشند.

5d1096959fe360a896c7e1766d4184eb

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved