تفاوت انبار داده و پایگاه داده

1402/06/14

دسترسی سریع


DataWareHouse

انبار داده(Data Warehousing) چیست؟

انـبـار داده بـه مجموعه‌ای از داده‌ها گفـتـه می‌شود که از منابع مختلف ،اطلاعات  جمع‌آوری ، دسته‌بندی و ذخیره می‌شود. درواقع یک انبار داده مخزن اصلی کلیه داده‌های حال و گذشته یک سازمان می‌باشد که در دسترس مدیران قرار می‌گیرد. انبارهای داده حاوی داده‌هایی هستند که به‌مرورزمان از دستگاه‌های عملیاتی آنلاین سازمان (OLTP) استخراج می‌شوند. از آنجائی که انجام عملیات آماری و گزارش‌ها پیچیده دارای بارکاری بسیار سنگینی برای سرورهای پایگاه داده می‌باشند، وجود انبار داده سبب می‌گردد که این‌گونه عملیات تأثیری بر فعالیت برنامه‌های کاربردی سازمان (OLTP) نداشته باشد.

تفاوت انباره داده(DWH)  با پایگاه داده(DB) در چیست؟

۱- بانک اطلاعاتی (پایگاه داده) برای ثبت سریع و بی‌درنگ تراکنش‌های یک سیستم استفاده می‌شود(OLTP) . درصورتی‌که از انباره‌های داده برای آنالیز و تصمیم‌گیری‌های کلان استفاده می‌شود (OLAP).

۲- روابط بین جداول  در بانک‌های اطلاعاتی پیچیده می‌باشند درحالی‌که انباره‌های داده روابط پیچیده‌ای ندا ردند و برای بالا بردن سرعت تقریباً نرمال‌سازی نمی‌شوند.

۳- بانک اطلاعاتی موجودیت محور هست یعنی در طراحی آن موجودیت‌ها نقش اصلی را بازی می‌کنند درحالی‌که در انباره داده این مدل‌های داده‌ای هستند که نقش اصلی رو در طراحی ایفا می‌کنند.

۴- بانک‌های اطلاعاتی جهت درج داده طراحی می‌شوند درحالی‌که انباره‌های داده بیشترین تمرکز را در سرعت در خواندن داده دارند.

۵-سرعت بانک اطلاعاتی در گزارش‌هایی جهت  آنالیز اطلاعات بسیار پایین است اما سرعت آنالیزها در انباره داده بیشتر هست.

و درنهایت یک انباره داده معمولاً یک بانک اطلاعاتی است و همچنین  ممکن است یک انباره داده از چند بانک اطلاعاتی داده دریافت کند.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved