بیانیه چشم‌انداز و بیانیه رسالت استارباکس

1402/06/14

دسترسی سریع


بیانیه چشم‌انداز و بیانیه رسالت استارباکس

بیانیه چشم‌انداز و بیانیه رسالت انعکاس‌دهنده تأکید و تمرکز این شرکت بر رهبری در صنعت قهوه‌خانه‌ها هست. بیانیه رسالت این شرکت نشانی از چیزی است که این شرکت در پی دست‌یابی به آن در بطن کسب‌وکار خودش است. از طرف دیگر، بیانیه چشم‌انداز استارباکس بیانگر چیزی است که این برند در پی دست یافتن به آن در آینده هست. در این راستا، این شرکت از طریق بیانیه چشم‌انداز و بیانیه رسالت خود فعالیت‌های کارکنان خودش را هدایت می‌کند و مشتریان خودش نشان می‌دهد که این شرکت قادر به انجام دادن چه‌کارها و اموری هست. به‌طور ویژه بیانیه رسالت استارباکس نشان‌دهنده مزایا منافعی است که مردم به‌عنوان مشتری قادر به دریافت آن‌ها از این برند هستند.

.

شرکت استارباکس که در سال 1971 در شهر سیاتل از ایالت واشنگتن تأسیس‌شده است، به‌منظور تأثیرگذاری بر عملکرد سازمان و مسیر راهبردی تعیین‌شده بر پیروی از اصول تعیین‌شده در بیانیه رسالت و چشم‌انداز خودش ادامه می‌دهد. موفقیت فعلی و رهبری جهانی این بازار توسط برند استارباکس شاهدی مستقیم بر بیانیه چشم‌انداز و بیانیه رسالت برند استارباکس هست.

بیانیه چشم‌انداز استارباکس

.

به‌طورکلی می‌توان گفت برند استارباکس به‌راحتی و روشنی بیانیه چشم‌انداز خودش را به‌صورت عمومی اعلام نمی‌کند. بااین‌وجود، با بررسی دقیق و کامل وب‌سایت این شرکت مشخص می‌شود که بیانیه چشم‌انداز این برند باید به این صورت باشد: “شناساندن برند استارباکس به‌عنوان عرضه‌کننده اولیه و برتر مطبوع‌ترین قهوه در جهان درعین‌حالی که در حین رشد همواره به اصول غیرقابل انعطاف خودمان توجه داشته و از آن‌ها تخطی نمی‌کنیم.” این بیانیه چشم‌انداز شامل اصول زیر می‌شود که همگی در ارتباط کامل با برند استارباکس هستند:

1- اولین عرضه‌کننده

2- مطبوع‌ترین قهوه در جهان

3- اصول غیرقابل انعطاف

4- رشد

.

اولین عرضه‌کننده بودن به این معناست که قهوه استارباکس خواهان کسب رهبری در بازار ارائه محصولات خودش است، خصوصاً قهوه با بهترین کیفیت ممکن. البته استارباکس پیش‌ازاین به اصل اولین عرضه‌کننده که در چشم‌انداز خود به آن اشاره‌کرده، دست‌یافته است؛ چراکه این برند هم‌اکنون بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده قهوه در دنیا شناخته می‌شود. بااین‌وجود، هنوز به‌طورقطع مشخص نیست که آیا این برند به دومین اصل مطرح‌شده در بیانیه چشم‌انداز خود مبنی بر عرضه مطبوع‌ترین قهوه در جهان دست‌یافته است یا خیر.

تحلیل گران و منتقدان بر این نظر هستند که قهوه عرضه‌شده توسط برندهای مک‌دونالد و دانکین دوناتز که از رقبای استارباکس هستند، از برخی جنبه‌ها از قهوه ارائه‌شده توسط استارباکس بهتر است. بااین‌حال، شرکت قهوه استارباکس جزء اصول غیرقابل انعطاف چشم‌انداز خودش را همچنان بسیار جدی گرفته و به آن اهتمام می‌ورزد. این اصول شامل رعایت معیارهای اخلاقی و فرهنگ گرم می‌شود که خصوصاً پس از سال 2008 و شروع دوره همکاری Howard Schultz توجه بسیار بیشتری نسبت به آن دارد. این شرکت همچنین همواره بر اصل رشد خود به‌عنوان بخشی از بیانیه چشم‌انداز خودش تأکید داشته است، همچنان که در توسعه شعبه‌های مختلف آن در سراسر جهان ‌دیده می‌شود بطوریکه در حال حاضر دارای بیش از 22500 مکان عرضه در سراسر جهان است. پس می‌توان گفت به‌طور کامل و مؤثر بر اجرای بیانیه چشم‌انداز خود تأکید داشته و دارد.

.

بیانیه رسالت استارباکس

وب‌سایت برند استارباکس به‌روشنی رسالت این سازمان را به‌صورت زیر بیان داشته است که: “به‌منظور الهام بخشیدن و رشد و پرورش روح انسان – هر فرد، یک فنجان در هر منطقه.” این بیانیه رسالت بازتاب‌دهنده همان چیزی است که این برند همواره بر برقرار نگاه‌داشتن کسب‌وکار خودش مدنظر قرار داده و می‌دهد. چنین بیانیه رسالتی دارای اصولی مرتبط با سازوکار برند استارباکس به‌قرار زیر است:

1- الهام بخشیدن و رشد و پرورش روح انسان

2- هر فرد، یک فنجان در هر منطقه

.

قهوه استارباکس روح انسان را پرورش داده و موجب الهام بخشیدن به آن شده و این امر را از کارمندان خودش آغاز کرده است. به‌منظور در نظر داشتن و عمل به این اصل از بیانیه رسالت خودش، شرکت همواره حفظ فرهنگ شرکت کوچک را مدنظر داشته که در آن تفاهم و روابط دوستانه بسیار اهمیت دارد. این اصل از بیانیه رسالت استارباکس به تجربه مشتری از تعامل با آن برند هم بسط پیدا می‌کند که بر آن اساس همواره سعی در حفظ تفاهم و روابط با مشتریان خودش هم دارد. در شعبه‌های استارباکس، همواره از نام کوچک مشتریان و کارمندان استفاده می‌شود.

همچنین طراحی شعبه‌ها انتقال‌دهنده احساس راحتی و گرمی است. این رویکردها موجب ترویج گرمی و روابط معنادار بین کارکنان و مشتریان هست. بیانیه رسالت استارباکس همچنین برداشتن رویکردی شخصی و پیش برنده تأکید دارد. اصل هر فرد، یک فنجان در هر منطقه بیانیه رسالت آن‌ها نشان می‌دهد که شرکت تأثیرگذاری معنادار بر روی تک‌تک مشتریان و کارمندان را مدنظر قرار داده است. این بخش از بیانیه رسالت شرکت همچنین به این معنا است که این شرکت همچنان به رشد و توسعه تدریجی کسب‌وکار خودش هم توجه دارد، یعنی یک مکان یا محله در هر نوبت صرف قهوه.

.

پیشنهادهایی برای بیانیه رسالت و بیانیه چشم‌انداز استارباکس

باوجوداینکه این برند به اجرای تمام اصول مطرح‌شده در بیانیه چشم‌انداز خود اهتمام دارد، اما نگرانی‌هایی هم در رابطه با تهیه مطبوع‌ترین نوع قهوه در جهان توسط وی احساس می‌شود. درحالی‌که استارباکس یکی از بهترین قهوه‌ها در جهان تهیه و تولید می‌کند، اما همواره باید به ارتقاء کیفیت محصولات خودش توجه کافی داشته باشد تا از این منظر همواره در رقابت با دیگر شرکت‌های مشابه گوی و میدان را در اختیار داشته باشد. علاوه بر این، باید بیانیه چشم‌انداز خود را به‌منظور بازتاب دادن رو به رشد بودن مجموعه محصولات خودش تغییر دهد، مانند برخی از محصولاتی که در فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌کند.

.

بیانیه رسالت قهوه استارباکس نیز به‌طور مناسب توسط این برند موردتوجه قرارگرفته است. بطوریکه شرکت همواره سعی در حفظ فرهنگ و محیط گرم و دوست‌داشتنی خودش داشته و دارد. همچنین شرکت در حال حاضر دارای مشتریان و طرفداران وفاداری است که تأکیدی است بر اثربخشی اصل الهام بخشیدن و رشد و پرورش روح انسان که در بیانیه رسالت هم به آن اشاره‌شده است. بااین‌وجود می‌توان گفت که بیانیه رسالت این سازمان بسیار ساده‌انگارانه است و بازتاب‌دهنده رویکردهای مورداستفاده در کسب‌وکار خودش نیست. در سطح تئوریک یک بیانیه رسالت باید اطلاعاتی را در رابطه با رویکردها، استراتژی‌ها و طرح‌های شرکت بیان کند. ازاین‌رو، قهوه استارباکس باید بیانیه رسالت خود را از طریق اضافه کردن جزئیات بیشتر به‌منظور نشان دادن چگونگی الهام بخشیدن و رشد و پرورش روح انسانی بهبود بخشد.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved