انواع آمیخته بازاریابی

1402/06/14

دسترسی سریع


انواع آمیخته بازاریابی

4P's (Product Marketing Mix): Product, Price, Place, Promotion.

4P's New (people , Process, program , performance ).               

6P's (Product, Price, Place, Promotion,Politic , Public Opinion )

7P's (Service Marketing Mix): Place, Price, Promotion, People, Process, Physical Environment, Product.

معمولاً 4P's را برای شرکت‌های تولیدکننده‌ی محصول و 7P's برای شرکت‌های خدماتی معرفی می‌نمایند.

 4C: customer value, customer cost, convenience  & communication

يعني ارزشهاي مشتري پسند،  هزينه مشتـــري،  آسودگي در خريد  و ارتباطات  .

4V : (Holistic marketing) Value customer, Value to customer,value to marketer organization, value to Social 

.

4E

این چهار   Eرا نشانه بگیرید

 ( آموزش دهید Educate) ، امروز مشتریان دوست دارند قبل از آن که از شما خرید کنند درباره تان بدانند، روش هایتان را بشناسند – ویژگی و مزیت های محصولتان را بفهمند. پس دست به کار شوید. آن ها را درباره موضوعات مرتبط با محصولتان آموزش دهید.

.

 ( سرگرم کنید Entertain) شاید در هیچ دوران دیگری بشر این قدر مشتاقانه به دنبال سرگرمی و تفریح نبوده است. زندگی امروز آن – قدر جنبه های جدی و مکانیکی پیدا کرده که نیاز انسان ها به سرگرم شدن هر روز بیشتر و عمیق تر می شود. مشتریانتان را سرگرم کنید. آن ها از شما قدردانی خواهند کرد.

 ( همدلی کنید Empathy) –

.

مشتریان امروز بیشتر از گذشته ارزش های انسانی را جدی میگیرند و به آنها حساس هستند. قلب و روح مخاطبانتان را هم وارد میدان دید خود کنید. به آنها نشان دهید که حتی هدفتان از فروش محصول هم ایجاد یک ارتباط انسانی است.

 ( درگیر کنید Engage) شاید بتوان گفت درگیر کردن نتیجه ناگزیر سه عامل بالاست. نگذارید ارتباط شما با مشتریانتان از هم بگسلد. با – حرف های نو آنها را متوجه خود نگه دارید و برای تداوم ارتباطتان با آنها برنامه ریزی کنید.

.

4S

آمیزه بازاریابی تحت وب (4S)، 4 سطح اصلی استراتژیک ، اجرایی ، سازمانی و فنی را معین می‌کند‌: دامنه به عنوان یک عامل (موضوع) استراتژیک، «سایت» به عنوان یک موضوع اجرایی ، «هم افزایی» به عنوان یک یکپارچه ساز فعالیتهای الکترونیک و غیر الکترونیک و «سیستم» به عنوان یک موضوع اجرایی مطرح هستند .

الف - دامنه (Scope)

محتوای این S ، عناصر اولیه این استراتژیک و طرح کلی تصمیماتی است که باید در 4 حوزه گرفته شود : 1 - اهداف اجرایی و استراتژیک دادوستدهای اینترنتی 2 - تشریح بازار شامل اندازه گیری پتانسیل بازار و تشخیص و طبقه بندی توان رقبا ، بازدید کنندگان و مشتریان . 3 - میزان آمادگی سازمان برای پذیرش تجارت الکترونیک . 4 - نقش راهبردی تجارت الکترونیک برای سازمان .

ب سایت (site)

وب سایت مانند پیشخوان مغازه‌ها واسطه ارتباط شرکت و مشتری است . وب سایت اولین محل حضور مشتری در فضای الکترونیک و به همین دلیل مهمترین عنصر ارتباطی تجارت الکترونیک موفق است . همانطور که پیشتر مشخص شد ، وب سایت محل نمایش مجازی محصول ، یک ابزار پیشبرد فروش و یک نقطه برای توزیع و فروش محصول و پخش کاتالوگ نیز است .

.

بنابراین وب سایت ، صحنه عملکرد ارتباط با مشتری ، تعامل و معامله با مشتریان تحت وب است . رسالت اصلی وب سایت، جذب کاربران اینترنت به خود ، ارتباط با بازارهای هدف و همچنین نماینده نام تجاری سازمان الکترونیک است . بعضی از اهداف رایج و کارکردهای معمول وب سایت‌ها عبارتست از: _ اطلاع رسانی در مورد خدمات و محصولات و پیشبرد فروش (ترویج) . _ قرار دادن اطلاعات در اختیار مشتریان و صاحبان سهام . _ ارائه خدمات و فعالیتهای پشتیبان برای افزایش وفاداری مشتریان و ترغیب آنان به بازگشت‌. _ ارائه مشاوره فروش و بانکهای اطلاعات مشتریان _ اجازه برقراری ارتباط متقابل و تعامل بین مشتریان و شرکت _ انجام فروش مستقیم و انجام پرداختهای Online ( سایتهای معاملاتی )

ج - هم افزایی (synergy)

هم افزایی مورد اشاره در این قسمت ، ممکن است بین سازمان حقیقی و سازمان مجازی و همین طور بین سازمان مجازی و طرفهای سوم (مانند موتورهای جستجو و...) ایجاد شود . تعریف بالا خاطرنشان می‌سازد که تجزیه و تحلیلهایی که در ادامه می‌آید، برای هر دو نوع سازمان غیر مجازی و واقعی مؤثر است. هم برای شرکتهای قدیمی که روی به تجارت الکترونیک می‌آورند و هم برای شرکتهای اینترنتی که قصد تجربه نوعی از تجارتهای واقعی (فیزیکی) را دارند. عوامل هم‌افزایی شامل طیف گسترده‌ای از موضوعات هستند که به سه گروه تقسیم می‌شوند : اداره جلویی، اداره پشتی(پشتیبان) ، گروه سوم ( اشخاص ثالث)

د- سیستم(system)

این عامل(S چهارم و آخرین گام مدل آمیزه بازاریابی) به مباحث فنآوری اشاره دارد . آنهم به همان میزان که خدمات‌رسانی سایت توسط مدیران تجارت الکترونیک مورد تأکید است. لازم به توضیح است که در روزهای آغازین فراگیری وب ، به نقش تکنولوژی بیش از حد معمول پرداخته می‌شد و تکنولوژی بعنوان اصلی‌ترین نیروی هدایتگر رشد اینترنت و تجارت الکترونیکی مطرح می‌شد.

این واقعیت اغلب به بهای صدمه زدن به برنامه‌ریزی استراتژیک و اهداف تجاری می‌انجامید. امروزه نیز افراط در استفاده از تکنولوژی منجر به آشفتگی تصمیمات ، نارضایتی مشتریان ، هزینه‌های بیش از حد و حتی ایجاد اختلال در فرایند تجارت الکترونیک می‌شود . علی رغم این واقعیت که فناوری اطلاعات و ارتباطات باید تاکید کرد که پشتوانه اصلی عملکرد تجارت الکترونیک است، نقش تکنولوژی باید در حد پس زمینه شود و تکنولوژی نقطه آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی نیست.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved