آمارهای مالی و پولی چه آمارهایی هستند؟

1402/06/14

دسترسی سریع


آمارهاي مالی و پولی در دو حوزه آمارهاي موسسات مالي-پولي و مالي-غيرپولي شايد مهمترين آمارهاي توليدي در سيستم بانکي را در برگيرند که شامل آمارهاي مربوط به صورت‌هاي مالي و نرخ سود موسسات مالي، آمار نرخ ارز و تبادلات و بدهي ارزي و شاخص‌هاي کلان اقتصادي براي سياست‌هاي پولي، آمارهاي اوراق بهادار و پورتفوليوها، آمارهاي حساب‌هاي مالي و صورت‌هاي مالي تلفيقي موسسات غيرمالي براي سياست‌هاي مالي، و همچنين تراز پرداخت‌ها، آمارهاي بانکي بين‌المللي، بدهي خارجي و وضعيت سرمايه‌گذاري خارجي براي آمارهاي ارزي و خارجي مي‌شوند.

بنابراين دور از انتظار نيست که سيستم بانکي کشورها با محوريت بانک‌هاي مرکزي به يکي از مهمترين مراکز توليد آمار در همکاري صميمانه با مراکز ملي آمار در آن کشورها تبديل شوند و به عنوان منبع اصلي آمارهاي مالی و بانکی محسوب گردند. همچنین درکت این مورد که اصلا آمار چیست می تواند در این خصوص به خوبی به شما کمک کند.

اين آمار و اطلاعات، زيرمجموعه‌اي از آمارهای اقتصاد کلان کشورها است که معمولاً از مجموعه وسيعي از داده‌ها شامل فعاليت در بازار بورس و سهام، گردش‌هاي مالي، نرخ‌هاي سود و شاخص‌هاي ديگر مربوط به فعاليت‌هاي مالي موسسات متعلق به بخش مالي اقتصاد استخراج مي‌شوند تا بانک‌هاي مرکزي را قادر سازند پيشرفت و عملکرد کشور را در حوزه مالي کنترل و مشاهده نمايند و بر عملکرد بازارها و موسسات مالي اقدام نموده و آنها را در راستاي افزايش کارايي و ثبات ياري رسانند که براي مثال نظارت احتياطي ناظر بر همين کاربرد است.

اگر حوزه شرکت‌هاي مالي داخلي کشور را که مسئوليت تامين مالي و پولي را بر عهده دارند به دو حوزه موسسات مالي پولي در مقابل موسسات مالي غيرپولي در نظر بگيريم، مطمئناً بانک مرکزي به همراه بانک‌ها و موسسات اعتباري و همچنين صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بازار پول در دسته موسسات مالي پولي قرار مي‌گيرند.

اصطلاح "موسسه مالي پولي" بجاي بانک و موسسات سپرده پذير که در SNA93 مطرح ميشود طي اقدام اتحاديه اروپا در ايجاد حوزه پولي مشترک (پيمان ماستريخت) بکار گرفته شد و هدف اين بود که اين اصطلاح جديد، علاوه بر بانک مرکزي و بانک‌ها، موسساتي مانند صندوق‌هاي بازار پول يا صندوق‌هاي مشترک سرمايه‌گذاري بازار پول را نيز در بر گيرد.

البته صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بجز صندوق‌هاي بازار پول، واسطه‌هاي مالي، شرکت‌هاي بيمه و صندوق‌هاي بازنشستگي هم در حوزه مالي فعال هستند که زيرمجموعه موسسات مالي غيرپولي قرار مي‌گيرند و اگر چه بطور مستقيم در حوزه پولي کشور حضور ندارند ولي در بازارهاي مالي پولي کشور به سهم خود موثر هستند و مي‌بايست توسط آمارهاي بانک مرکزي رصد ‌شوند.

analisis-forex

https://sdw.ecb.europa.eu/browse.do?node=2018773

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved