پاور بی آی (Power BI) یکی از بهترین ابزارهای هوش تجاری


1402/08/16

دسترسی سریع


در دنیای امروز، داده‌ها به یکی از مهم‌ترین منابع تصمیم‌گیری در سازمان‌ها تبدیل شده‌اند. تصمیم‌گیران نیاز دارند تا از داده‌ها بهره‌وری کامل ببرند و از طریق تبدیل آن‌ها به اطلاعات قدرتمند، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرند. در این راه، ابزارهای هوش تجاری (BI) اهمیت بسیاری پیدا کرده‌اند. Power BI، به عنوان یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌های BI، به تصمیم‌گیران و تحلیل‌گران کمک می‌کند تا داده‌ها را به داستان‌ها و اطلاعات تبدیل کنند و از آن‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها و رشد سازمانی بهره ببرند. ادامه این مقاله به معرفی اجزای مختلف Power BI، کاربردهای آن در دنیای واقعی، و نحوه استفاده از این ابزار برای بهبود تجربه تصمیم‌گیری می‌پردازد.

مایکروسافت پاور بی آی چیست؟

مایکروسافت پاور بی آی (Microsoft Power BI) یک پلتفرم تصویرسازی داده است که اصولا برای اهداف هوش تجاری استفاده می‌شود. این پلتفرم برای تخصصی‌های تجاری با سطوح مختلف دانش داده طراحی شده است. داشبورد پاور بی آی قادر به گزارش‌دهی و تجسم داده به شکل‌های متنوعی از جمله نمودارها، نقشه‌ها، جدول‌ها، نمودارهای پراکندگی و موارد دیگر است. به‌علاوه، قابلیت "بینش هوش مصنوعی" در پاور بی‌آی، از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا برای کاربران در مجموعه‌های داده‌ای، نقاط قوت و مفاهیم مخفی و مهم را شناسایی کند. به عبارت دیگر، این قابلیت از الگوریتم‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا به‌طور خودکار و هوشمندانه، اطلاعات مهم و نکات قابل توجه را در داده‌ها پیدا کند و به کاربران ارائه دهد. این برای کاربران تجسم داده، تحلیل و تصمیم‌گیری بهتر در مورد کسب و کار و فرایندهای آن بسیار مفید است.

ساختار و معماری Power BI

پاور بی آی به‌عنوان پلتفرم تحلیل داده، از چندین برنامه مختلف تشکیل شده است. این ابزارها شامل:
•    پاور بی آی دسکتاپ (برنامه کامپیوتری برای ایجاد گزارش‌ها)
•    نسخه‌های پرو و پریمیم (نسخه‌های پرداختی با قابلیت‌های تحلیلی بیشتر)
•    نسخه موبایل (برنامه موبایل برای دسترسی به گزارش‌ها از دستگاه‌های تلفن همراه)
•    مداخله‌ای (ابزار برای تضمین امنیت داده‌ها)
•    سرور گزارش (برنامه برای میزبانی و به اشتراک گذاری گزارش‌ها در داخل سازمان). 

ساختار و معماری Power BI

برخی از این نسخه‌ها به صورت رایگان استفاده می‌شوند، اما اشتراک‌های پرداختی (پرو و پریمیم) قابلیت‌های بیشتری از جمله تحلیل دقیق‌تر داده‌ها را فراهم می‌کنند.
پاور BI همچنین جزء پلتفرم پاور مایکروسافت است که شامل:
•    Power Apps (برای ایجاد برنامه‌های کاربری)
•    Power Pages (برای ایجاد صفحات وب)
•    Power Automate (برای اتوماتیک‌سازی فرآیندها)
•    و Power Virtual Agents (برای ایجاد چت‌بات‌ها)  می‌شود.
این برنامه‌ها به عنوان "ابزارهای کم کد" ایجاد شده‌اند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند، راه‌حل‌های تجاری طراحی کنند، فرآیندها را اتوماتیک‌سازی کنند و چت‌بات‌های بدون کد ایجاد کنند.

پاور بی آی چه کاربردی دارد؟

این ابزار توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها و استخراج بینش‌ها و اطلاعات مفهومی از داده‌ها را برای هر فرد، چه تخصص داده‌ها داشته باشد چه تازه‌ وارد دنیای کسب و کار باشد، فراهم می‌کند. برخی از کاربردهای رایج این پلتفرم عبارتند از:
>>>> ایجاد گزارش‌ها و داشبوردهایی که داده‌ها را با استفاده از اشکال مختلف به نمایش می‌گذارند.
>>>> اتصال به منابع داده‌های مختلف از جمله صفحات اکسل، انبارهای داده تحت پوشش و انبارهای داده مبتنی بر ابر و سپس تبدیل آنها به بینش‌های تجاری.
>>>> تبدیل داده به انواع مختلفی از نمودارها و نمایش‌ها از جمله نمودارهای دایره‌ای، درخت‌های تجزیه و تحلیل، نمودارهای اندازه‌گیری، KPIs، نمودارهای ترکیبی، نمودارهای ستونی و نمودارهای نواری - به علاوه موارد دیگر.
>>>> فراهم کردن دسترسی به اطلاعات، ابزارهای تجسم داده و بینش‌ها به صورت شرکتی تا فرهنگ کاری مبتنی بر داده ایجاد شود.

پاور بی‌آی در دنیای واقعی

در دنیای واقعی، با رشد حجم داده‌ها و اهمیت بیشتری که داده‌ها در عملکرد روزمره کسب و کارها دارند، نیاز به پلتفرم‌های هوش تجاری افزایش می‌یابد. پاور بی آی به عنوان یکی از این پلتفرم‌های هوش تجاری طراحی شده است تا بتواند داده‌ها را به تحلیل‌ها، گزارش‌ها و تجسم‌های تعاملی تبدیل کند. 

به‌عنوان مثال، دانشگاهی که سعی دارد کارآیی ساختمان‌های خود را بهینه کند، از یک سیستم مشابه دوقلوی دیجیتال (یک نسخه مجازی از یک سیستم فیزیکی) استفاده می‌کند تا داده‌های زمان واقعی در مورد سیستم‌های مهم مانند گرمایش، تهویه مطبوع و الکتریکی ساختمان‌ها جمع‌آوری کند. سپس این داده‌ها را به ابزار Power BI متصل می‌کند تا مناطقی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کند. این کار از ابزار Power BI به‌عنوان یک ابزار هوش تجاری برای تحلیل داده‌ها و یافتن راهکارهای بهینه‌سازی بهره‌برداری می‌کند.

در همین حال، شرکت تبلیغاتی که یک کمپین بازاریابی دیجیتال اجرا می‌کند، از Power BI برای مانیتور کردن اثربخشی این کمپین استفاده می‌کند. آن‌ها داده‌ها و اطلاعات مختلفی را از منابع مختلف به Power BI وصل می‌کنند تا یک داشبورد ایجاد کنند که اطلاعات کلیدی را به نمایش بگذارد. این داشبورد به بازاریابان کمک می‌کند تا ببینند کدام کانال‌های بازاریابی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود بهترین عملکرد را دارند. از این طریق، آن‌ها می‌توانند استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشند و منابع خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند.

جایگزین‌های Power BI

اگرچه Power BI شرکت مایکروسافت یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های هوش تجاری است، اما تنها گزینه موجود نیست. بنابراین، هنگامی که به دنبال راهکارهای هوش تجاری برای محیط کاری خود یا آینده حرفه‌ای‌تان هستید، ممکن است در نظر بگیرید که گزینه‌های معمولی دیگری را جزء مکرر به Power BI بررسی کنید، از قبیل:
•    Tableau
•    Domo
•    Yellowfin
•    Qlik Sense
•    SAP Business Intelligence
تمام این ابزارها جایگزین‌های قدرتمندی برای تجزیه و تحلیل داده‌های سازمانی و ایجاد داشبوردهای بصری در حوزه هوش تجاری هستند. هر یک از این ابزارها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارند، از جمله رابط کاربری، امکانات گزارش‌دهی، تجزیه و تحلیل داده‌های پیشرفته، اتصال به منابع داده‌های مختلف و قابلیت تخصیص و سفارشی‌سازی براساس نیازهای شرکت. بنابراین، ارزیابی مزایا و معایب هر یک از این ابزارها و تطبیق آنها با نیازهای خاص شما می‌تواند به شما کمک کند تا جایگزینی مناسب برای Power BI را انتخاب کنید.
 

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved