نحوه تشخیص سرقت علمی


1402/06/14

دسترسی سریع


ممکن است سرقت علمی ناآگاهانه صورت گیرد، یعنی عبارت کوتاهی از مقاله ای برداشته شود و چنانچه تعداد این عبارات(زنجیرۀ بیش از 3 واژه مشابه) از مثلا 30 درصد بیشتر شود، مقاله شما در لیست سیاه سرقت ادبی قرار می گیرد.

برای سنجیدن میزان سرقت علمی و ادبی نرم افزارهایی وجود دارد که شما مقاله خود را در این نرم افزار یا سایت وارد می کنید و این نرم افزار به شما میزان کپی بدون منبع دیگران را نشان میدهد.

یکی از مهمترین نرم افزارها در رابطه با سرقت علمی در دنیا نرم افزار «ترنیتن»(Turnitin) است که در سایتwww.turnitin.com قابل دستیابی است، البته یک مقداری از امکانات سایت پولی است. اما معتبرترین سایت برای سنجش متن شما است. این سایت به پایگاههای اطلاعات زیادی متصل است.

بهترین راه برای جلوگیری از سرقت ادبی و علمی منبع جمله یا پاراگراف است و قرار دادن عبارات در گیومه یا کوتیشن است. و یا اینکه ترتیب واژه ها تغییر کند یا کلمات شبیه به هم استفاده شود.

چنانچه مقاله ای را به ژورنالی بفرستید، داوران ایتدا با استفاده از این نوع نرم افزارها میزان اصالت متن شما را می سنجند. مثلا در سایت www.articlechecker.com متن خود را وارد کنید و بعد کلید compare را بزنید تا در دو موتور جستجوی گوگل و یاهو به دنبال عبارات مشابه بگردد.

سایت www.copyscape.com سایت بسیار خوبی برای سنجیدن میزان سرقت ادبی و علمی است اگرچه سایت رایگان نمی باشد.

سرقت علمی

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved