قاعده ها و شکل دستوری پایه ای SAS


1402/06/14

دسترسی سریع


قاعده ها و شکل دستوری پایه ای SAS مقدار دادهای مقدارهای دادهای به نویسهای و عددی ردهبندی میشوند. مقدار نویسهای حداکثر میتواند ٣٢٧۶٧ نویسه داشته باشد و میتواند شامل حرف انگلیسی، عدد، علائم خاص و فاصله باشد. چند مثال از مقدارهای نویسهای عبارت اند از:

y5, 789, southwest, do, a

مقدار عددی، یک عدد با و یا بدون نقطه ی اعشاری است که قبل از آن میتواند علامت به علاوه یا منها قرار گیرد ولی نمی تواند شامل واوک (,) باشد. مثالهایی برای مقدار عددی عبارت اند از:

45, 0.038, -81.,241.25, 2.345E-4

داده هایی که در یکی از این دو رده قرار نمیگیرند (مثل تاریخ با خط کج (/) یا عدد شامل واوک) با استفاده از اینفورمت به صورت عددی یا نویس های در مجموعه ی داده های SAS دخیره میشوند. در صورتی که نوع مقدار دادهای مشخص نشوند، پیش فرض SAS عددی بودن آنهاست. SAS مجموعه ی داده های مجموعه ی داده های SAS به شکل ماتریسی هستند که سطرهای آن مشاهده ها و ستون ها، مقدار متغیرها هستند. در شکل 1-2 مقدارهای دادهای در ستون ها نمایانگر متغیرها و در سطرها نمایشگر مشاهده ها هستند. متغیرها هر ستون ماتریس داده ها نمایانگر مقدارهای یک متغیر SAS است. متغیرهای SASبر دو نوع اند:عددی و نویسه ای. مقدار متغیر نویسه ای میتواند شامل عدد باشد ولی با آنها مثل نویسه رفتار میشود. متغیرهای SASعلاوه بر ویژگی های نام و نوع دارای ویژگیهای طول(بر حسب بایت) و موقعیت در مجموعه ی داده ها، اینفورمت، فورمت و برچسب هستند . ویژگی های متغیرهای SAS مثل مقدار آنها در مجموعه ی داده های SAS ذخیره میشوند. مشاهده ها یک مشاهده گروهی از مقدارهای داده ای است که نمایانگر اندازه های مختلف مربوط به یک فرد (عنصر) است. منظور از فرد یک واحد آماری است که میتواند شخص، حیوان آزمایشگاهی، کرت و ... باشد. در مجموعه ی داده های SASهر سطر نمایانگر یک مشاهده است. نامها برای تحلیل آماری داده ها باید به متغیرها و مجموعه ی داده ها نامی اختصاص داده شود. نامها باید با یک حرف یا خط زیرین (_) شروع شوند و میتوانند شامل حروف، اعداد یا خط زیرین (_) باشند. طول نام ها نمیتواند بیش از ٣٢ نویسه باشد، نامها نمی توانند شامل فاصله یا نویسه های ویژه مثل واوک، نقطه واوک (;) و علامتهای $ و # باشند. نام های زیر مثال هایی از نام ها در سامانه ی SAS هستند:

gender, exam1, rep_nu, y123,_test

نکته: برای اینکه بتوانید از فاصله و نویسه های ویژه در نام ها استفاده کنید عبارت زیر را در برنامه ی SASبه کار ببرید:

Options validvarname=any;

سپس برای مشخص کردن اینگونه نام ها از قالب زیر استفاده کنید:

'variable name'N

هر عبارت SAS با یک واژه ی کلیدی شروع و به علامت ; ختم میشود. برنامه ها را میتوان با حروف بزرگ یا کوچک نوشت. هر عبارت را میتوان در چند خط نوشت، در یک خط میتوان بیش از یک عبارت نوشت. عبارت ها را میتوان از هر ستونی در هر خط نوشت. علامت ; به تنهایی یک عبارت است که به آن عبارت پوچ گفته میشود. عبارت توضیح، عبارتی است که با * شروع می شود، علاوه بر این، برای نوشتن توضیح در برنامه می توان توضیح مورد نظر را بين دو علامت */ و /* نوشت. فهرست متغیرهای SAS یک فهرست متغیرهای SASشامل نام متغیرها است که حدّ اقل با یک فاصله از هم جدا شده باشد. مثلا fer rep_no yield فهرستی ساده از نام متغیرها است. به هر زیر مجموعه از متغیرها که در مجموعه ی داده های SASوجود دارند فارغ از اینکه عددی هستند یا نویسه ای، می توان با اتصال نام اول و نام آخر آن ها با دوخط (--) ارجاع داد. برای مثال می توان متغیرهای W ، X ، Y ، و Z به صورت W—Z ارجاع داد. ارجاع به متغیرهای دنبالهای مثلX1،X2،X3 ،X4و X5 با یک خط و به صورت X1-X5انجام می شود. برای مشخص کردن متغییرهایی که با یک واژه ی خاص شروع می شوند از شکل word: استفاده کنید. برای مثال، zar: مشخص کننده ی فهرست متغییرهایی است که نام آن با zar مشخص کننده ی فهرست متغیر هایی است که نام آن ها با zar شروع می شود . به علاوه برای ارجاع به همه ی متغیر های یک مجموعه ی داده ها از عبارت _ALL_ برای متغیرهای عددی از _NUMERIC_ و برای متغیرهای نویسه ای از_CHAR_ استفاده کنید.

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved