ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach’s Coefficient Alpha)


1402/06/14

دسترسی سریع


sdata.ir

ضریب آلفای کرونباخ (Cronbach’s Coefficient Alpha)

با محاسبهء این ضریب می خواهیم ببینیم تا چه حد برداشت پاسخگویان از سولات یکسان بوده است. اساس این ضریب نیز بر پایهء طیف ها یا مقیاس هاست. در واقع ضریب آلفای کرونباخ از جمله روشهای تعیین پایائی آزمون با تاکید بر همسانی درونی است.

روش آلفای کرونباخ در شرایطی که نمرات سولات نه تنها برای گزینه های دو جوابی بله و خیر، بلکه برای گزینه های چند جوابی مانند طیف پنج گزینه ای لیکرت (Likert) نیز قابل استفاده می باشد.

 در هر تحقیق و یا پایان نامه ای که بر اساس پرسشنامه تهیه و تنظیم می شود، بایستی ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردد تا از یک سویه نبودن سوالات اطمینان حاصل گردد. این کار وقتی پیش نمونه یا پیش آزمون گرفته می شود انجام می پذیرد.

کرونباخ ضریب روائی برای مقیاس های نگرش سنج را به صورت زیر بیان کرده است.

ضریب روائی آلفا:

کم متوسط زیاد
45. 75. 95.
 

دقت کنید در صورتیکه حجم نمونه کمتر از 30 باشد، روائی نتایج مورد تردید است. لازم به ذکر است در صورتیکه پرسشنامه مورد بررسی دارای سوالات 5 گزینه ای و 2 گزینه ای باشد، باید برای هر کدام از حالتها ضریب آلفای جداگانه ای محاسبه گردد، چرا که ممکن است برای سوالات 5 گزینه ای آلفا مورد قبول باشد ولی برای برای 2 گزینه ای مورد قبول واقع نگردد.

نکته: در صورتیکه مقدار ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده منفی باشد، این مقدار منفی ناشی از میانگین منفی کوواریانس میان متغیر هاست؛ و نتیجه می گیریم این مدل روائی از مفروضات مورد نظر تجاوز کرده است. در این حالت می توانیم کد های وارد شده را بررسی نمائیم.

اجرای ضریب آلفای کرونباخ

مثال:

از بین کارکنان یک سازمان، 10 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و دربارهء وضعیت فعلی سازمان از ایشان سوال شده است. پرسشنامه 5 سوالی به صورت بلی و خیر تنظیم شده است. داده ها در جدول زیر موجود است. مطلوب است محاسبه و تحلیل ضریب آلفای کرونباخ؟ ( پاسخ های بلی = 1 ، پاسخ های خیر = 0 )

ردیف سوال 1 سوال 2 سوال 3 سوال 4 سوال 5
1 1 0 0 1 0
2 1 0 0 1 0
3 0 1 0 1 0
4 1 1 0 1 0
5 0 0 1 1 0
6 0 1 0 0 0
7 0 1 1 1 0
8 0 0 0 1 1
9 1 0 0 1 0
10 0   0 0 1 0
 

ابتدا متغیر های فوق را در قسمت Variable View وارد کرده و سپس داده ها را در قسمت Date View وارد می کنیم.

در این قسمت مسیر زیر را در نرم افزار طی می کنیم:

Analyze / Scale / Reliability Analysis

اکنون مطابق شکل زیر کلیه متغیر ها را به کادرItems منتقل می کنیم.

حال  بر روی دکمه Statistics … کلیک کرده و مانند شکل زیر گزینه های مورد نیاز را مشخص می کنیم.

بر روی دکمه Continue کلیک کرده و سپس OK می کنیم.

با توجه به خروجی زیر چون مقدار  آلفای کرونباخ منفی است لذا این مقدار منفی ناشی از میانگین منفی کوواریانس میان متغیر هاست؛ و نتیجه می گیریم این مدل روائی از مفروضات مورد نظر تجاوز کرده است. در این حالت می توانیم کد های وارد شده را بررسی نمائیم.

       

نظرات

هیچ نظری وجود ندارد.


افزودن نظر

Sitemap
Copyright © 2017 - 2023 Khavarzadeh®. All rights reserved